Bij online supermarkt Picnic kun je sinds dinsdag ook maaltijdboxen bestellen onder de noemer ‘Presto’. Maken ze kans tegen de grote concurrenten HelloFresh en Albert Heijn?
Er is niet veel marktonderzoek over maaltijdboxen te vinden, maar de trend is duidelijk stijgend. In 2016 zouden maaltijdboxen goed zijn geweest voor een omzet van 225 miljoen euro, waarvan HelloFresh (70 procent) en Albert Heijn (14 procent) de grootste taartpunten pakten.
Beide bedrijven geven geen exacte cijfers, maar spreken sindsdien van zeer sterke groei. Dat zou ook aansluiten bij een jubelbericht uit 2018 van vergelijkingssite Maaltijdbox.com.
Picnic ziet nu dus kansen om mee te profiteren van die groei. Gemakkelijk zal dat niet zijn, want kleinere aanbieders (Marley Spoon, Mathijs Maaltijdbox, Streekbox, Veganbox) vechten elkaar al de tent uit. Zo lukte het een Bright-redacteur al om via acties en kortingen vijftig keer te eten voor 1,88 euro per maaltijd.
Maaltijdbox Picnic vs. HelloFresh en Albert Heijn
Hoe verhoudt het aanbod van Picnic zich nou tot dat van de twee grootste spelers in de markt? Daarvoor kijken we naar acht verschillende criteria. Omdat HelloFresh een minimum hanteert van drie bestelde maaltijden per persoon, vergelijken we de drie aanbieders op basis van een bestelling van drie maaltijden voor twee personen.
Prijzen en abonnementen
Voor die zes maaltijden in totaal kún je bij Picnic het goedkoopst uit zijn. De prijzen variëren hier per gerecht. Afhankelijk van je voorkeur ben je tussen 29,85 tot 44,85 euro kwijt. HelloFresh hanteert een vast totaalbedrag van 40,95 euro en de Allerhande Box van Albert Heijn koop je voor 31,50 tot 52,50 euro.
De bezorgkosten zijn in dit voorbeeld bij alle drie inbegrepen, maar bij zowel Picnic als Albert Heijn kun je ook minder dan drie maaltijden per persoon bestellen.
Bij Picnic is de bezorging inbegrepen vanaf een bestelling van 25 euro. Daar kunnen naast de maaltijdbox natuurlijk ook andere boodschappen bij zitten. Albert Heijn bezorgt de Allerhande Box zonder extra kosten vanaf drie maaltijden voor twee personen, maar daaronder gelden de standaardkosten voor bezorging.
Albert Heijn bezorgt dan sowieso pas vanaf een bestelbedrag van 50 of 70 euro, afhankelijk van de bezorgdag, en de kosten variëren dan van 2,50 tot 8,95 euro, afhankelijk van het gekozen bezorgmoment.
Bij Picnic en Albert Heijn hoef je geen ‘lidmaatschap’ af te sluiten, zoals bij HelloFresh. Dat lidmaatschap is bij HelloFresh wel flexibel en wekelijks opzegbaar.
Keuze
Bij Picnic en Albert Heijn bestel je maaltijden voor twee óf vier personen. HelloFresh geeft een vrije keuze van één tot zes.
Het aanbod verschilt behoorlijk. Albert Heijn biedt momenteel negen gerechten aan en bij HelloFresh staan er deze week dertien op het menu, waarvan twee tegen een meerprijs van 2 euro per persoon.
Bij Picnic ligt het iets ingewikkelder. Aan het begin van elk kwartaal kun je tien gerechten bestellen: 6 voor twee personen en 4 voor vier personen. Daar komen elke week twee nieuwe gerechten bij, zodat je na drie maanden kunt kiezen uit in totaal 25 maaltijden (15 voor twee personen, 10 voor vier personen). Bij de start van een nieuw kwartaal begint Picnic met tien nieuwe gerechten en groeit het aantal weer per week.
Picnic zal hoge ogen gooien bij twijfelaars. Bij HelloFresh en Albert Heijn moet je drie à vier dagen van tevoren bestellen, maar Picnic belooft dat je één avond van tevoren nog kunt beslissen wat je de volgende dag wilt eten.
Dekking
Qua dekking moet Picnic nog duidelijk zijn meerdere erkennen in de grootste concurrenten. HelloFresh biedt landelijke dekking en Albert Heijn zegt “86 procent van alle huishoudens in Nederland” te kunnen bereiken. Picnic bezorgt momenteel in zeventig plaatsen.
Qua bezorgmomenten scoort Picnic juist weer een puntje. De online supermarkt bezorgt zeven dagen per week, vaker dan Albert Heijn (zes) en HelloFresh (vijf in de Randstad, vier landelijk).
Maakt de maaltijdbox van Picnic een kans?
De concurrentie is moordend en ook de dekking is nog een probleem, maar kansen liggen er zeker voor Picnic.
De goedkoopste optie kost minder dan bij HelloFresh en Albert Heijn. Kleine eters en last-minute beslissers zitten goed bij Picnic, met kosteloze bezorging vanaf 25 euro en bestellen tot de avond ervoor.
Er is geen lidmaatschap dat je, hoe flexibel ook, kunt vergeten op te zeggen. En zeven dagen bezorging geeft veel vrijheid.
Ook qua maaltijdkeuze heeft Picnic genoeg te bieden, met acht tweepersoons en zes vierpersoons gerechten aan het begin van elk kwartaal en wekelijks twee nieuwe opties.
De vraag is of Picnic met de maaltijdboxen nieuwe klanten kan trekken. Zonder abonnement en bezorgkosten gerechten in huis halen is aantrekkelijk voor de consument, maar voor Picnic waarschijnlijk niet zo lucratief. Pas als die nieuwe klanten ook boodschappen bestellen bij hun maaltijdbox wordt het interessant voor de online supermarkt. Daar is het Picnic waarschijnlijk om te doen.
Hieronder de vergelijking op acht criteria, op basis van een bestelling van drie maaltijden voor twee personen.
Lees meer:
- Eetrijpe avocado’s zijn het goedkoopst bij Plus: alleen Picnic kan zich meten in de prijzenoorlog
- Aldi en Lidl zijn qua budgetmerken even duur als Albert Heijn – dit is de goedkoopste supermarkt van Nederland
- Avocado’s zijn gezond en lekker, maar zorgen ook voor veel milieuschade
- Albert Heijn probeert een van de grootste pluspunten van Picnic aan te vallen
- Aldi heeft twee winkels in een nieuw, luxer jasje gestoken – zo ziet dat eruit
- Wijn van Aldi en Lidl is goedkoop, maar toch lekker – zo krijgen ze dat voor elkaar